Blog

Hogyan legyünk asszertívek? Asszertív kommunikáció 3 lépésben

Asszertív kommunikáció

Asszertív kommunikációval az történik, amit MI szeretnénk. Nem feltétlenül az válik valóra, amit ÉN akarok, és nem feltétlenül az, amit TE akarsz az első pillanatban. Amikor ilyen módon elismerjük a szituációban MINDEN RÉSZTVEVŐ IGÉNYEIT és szükségleteit, akkor …

  • meg tudjuk hallgatni a másikat/többieket (alkalmazkodás, figyelem, passzivitás),
  • tudjuk, mit szeretnénk, és ezt önbizalommal kifejezzük (önérvényesítés, agresszió).

AZ ASSZERTIVITÁS CÉLJA

Egy asszertív viselkedésű ember környezetével együttműködve próbálja elérni saját céljait. Ez a passzív és az agresszív viselkedés rugalmas, helyzetfüggő használata.
A hatékony, önérvényesítő egyén tehát a helyzetek megoldására törekszik úgy, hogy közben minden résztvevő szükségleteit, igényeit figyelembe veszi.

ASSZERTÍV KOMMUNIKÁCIÓ

Egy asszertíven viselkedő ember őszintén, nyíltan kommunikál és mindeközben sem a saját, sem mások jogait nem sérti meg. Egy asszertív kommunikáció segítségével bonyolított nehéz helyzetben még akkor is mindkét fél képes jó érzésekkel abbahagyni a beszélgetést, ha épp nem születik közös megoldás. Itt a legmagasabb az önértékelés, az önbizalom, a magabiztosság, itt a legjobb a kapcsolat a valósággal is.

Ez a fajta viszonyulás gyógyító otthoni és munkahelyi kapcsolatainkra nézve, és segít élhetőbb világot teremteni magunk körül.

Nem akarjuk többé megváltoztatni, manipulálni, kontrollálni a másik felet, hanem magunknak és a másiknak is megengedjük, hogy az legyen, aki. Így vállalunk felelősséget érzéseinkért, gondolatainkért, és valódi önmagunkért. Ez az igazi felnőtt lét.

EGy ASSZERTÍV MÓDON VISELKEDŐ EMBER MEGGYŐZŐDÉSEI

  • Nem engedem, hogy kihasználj.
  • Megengedem, hogy az legyél, aki vagy.
  • Felelősséget vállalok magamért és örülök, hogy Te is ezt teszed magaddal, érzéseiddel, szükségleteiddel, viselkedéseddel.

Az asszertív kommunikáció tanulható!

Érdemes elolvasni néhány könyvet, például:

  • Bishop S. (2008). Asszertivitás. Budapest: Manager.
  • Cloud H., Townsend, J. (2016). Határaink. Mire mondjunk igent és mire nemet? Budapest: Harmat.
  • Gordon, T. (1990). PET. A szülői eredményesség tanulása. Budapest: Gondolat.
  • Rosenberg, M. B. (2001). A szavak ablakok vagy falak. Budapest: Agykontroll.

Asszertív kommunikáció tréningek

Ezek után pedig a gyakorlatban is hozzá lehet fogni a tanuláshoz – a könyvekből való tájékozódás után ez lehet egy következő lépés. Mindehhez szeretettel ajánlom az Asszertív Akadémia asszertív kommunikáció tréningjeit!

Ezek után pedig bátran kezdjük el használni saját életünkben az asszertív kommunikáció módszereit – megéri! Kapcsolatunk magunkkal és másokkal is jelentősen javulni fog, mélyebb, empatikusabb viszonyunk lesz saját magunkkal és azokkal, akikekkel szeretnénk közel kerülni egymáshoz.

Röviden az asszertív kommunikáció 3 lépésben

1. Probléma

A közös nevező megtalálása a nehéz helyzet objektív tömör, tényszerű leírásával.

2. Kapcsolat

Kapcsolódás saját magunk, és a másik érzelmeihez, szükségleteihez.

3. Megoldás

Megoldási javaslatok, mérlegelés, megvalósítás, visszacsatolás.

Például: „Zavart, amikor félbeszakítottál. Szeretném befejezni, amiről beszélek, van még erre két percünk?