Tudatos karácsony

Hogyan étkezzünk az év végi ünnepek alatt,
hogy ne csak a hasunk, hanem
a tudatosságunk is nőjön?

Mindfulness – tudatos jelenlét

A Mindfulness egy viszonylag új pszichológiai irányzat, amely mélyen gyökerezik néhány több ezer éves, tudatossággal foglalkozó keleti tudományban, elsősorban a buddhizmusban.

A magyarul tudatos jelenlétnek fordított kifejezés semmi mást nem takar, mint figyelmünk irányítását “itt és most”-ra: mi történik a testünkben, a szívünkben, a gondolatainkban, az érzéseinkkel és a környezetünkben egy adott pillanatban. E figyelemmel célunk az, hogy teljes valónkkal pusztán jelen legyünk az adott pillanatban, ítélkezés-mentesen, nyitottan, kritika nélkül.

Mindfulness - tudatos jelenlét

Mindfulness – tudatos jelenlét

A tudatos jelenlét hatása testi és lelki szinten is hamar meg fog jelenni: enyhíti az átélt stressz intenzitását, erősíti az immunrendszert, elviselhetőbbé teszi a fájdalmat, csökkenti a depressziót és a szorongásos problémák kialakulásának veszélyét. Ahogy sikerül több időt ebben az ítélkezés-mentes állapotban töltenünk, elégedettebbek leszünk életükkel, megnő az önbecsülésünk, elfogadóbbak leszünk saját magukkal és másokkal.

A Mindfulness dr. Jon Kabat-Zinn molekuláris biológus, orvos munkásságát követően terjedt el számottevően a pszichiátriában és a klinikai pszichológiában. Az 1970-es évek óta elismert, kutatásokkal alátámasztott és gyakorlatban használható mindfulness módszereket Amerikában ma már számos klinikán, kórházban és pszichiátrián használják (például: MBSR – Mindfulness Based Stress Reduction, MBCT – Mindfulness Based Cognitive Therapy). Magyarországon dr. Szondy Máté, a Károli Református Egyetem adjunktusa az egyik legavatottabb szakértője a témának, könyve is jelent meg a témában: Megélni a pillanatot – Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

A saját egészségük iránt érdeklődők is egyre többen fedezik fel a tudatos jelenlét jótékony hatását életükre.

A Mindfulness egyik legújabb irányzata a tudatos jelenlét használata az étkezésünkben, amit nem csak testsúlyproblémákkal, étkezési- vagy testképzavarokkal küzdők használhatnak komoly segítségként. Étkezéseink naponta többször adnak alkalmat saját magunk és a ránk gyakorolt hatás megfigyelésére, tudatosságunk növelésére, spirituálisunk gyarapítására, saját magunk elfogadására.

Tudatos étkezés

Mézeskalács sütőforma

Mézeskalács sütőforma

  • Megengedjük magunknak, hogy észrevegyük az étel elkészítésének és elfogyasztásának ránk gyakorolt pozitív hatásait azáltal, hogy elismerjük belső bölcsességünket.
  • Olyan ételeket választunk, amik örömet okoznak nekünk és táplálóak testünk számára, miközben minden érzékünket használjuk a felfedezésre, ízlelésre.
  • Méltányoljuk, elismerjük testünk ételre adott válaszait (hogy szereted, nem szereted, semleges, és hogy milyen hatással van rád).

Jelen lenni az étkezés folyamatában tehát szintén egy remek lehetőséget kínál a tudatos jelenlétre. Ebben a folyamatban megtaláljuk egyensúlyunkat, újra felfedezzük az evés örömét, megismerjük a bennünk élő dietetikust, akit útközben elvesztettünk. Megismerjük testünk egyes ételekre adott válaszait és megtanuljuk, hogy mikor együnk, mikor hagyjuk abba az evést, megfigyeljük az evéssel kapcsolatos érzéseinket, gondolatainkat.

Tudatos Karácsony

Tudatos étkezés - tudatos karácsony

Tudatos étkezés – tudatos karácsony

Az évvégi ünnepi étkezések komoly kihívást, vagy épp remek lehetőséget nyújhatnak arra, hogy valóban jót tegyünk magunknak.

Az alábbiakban a családi vacsorák és ebédek tudatos átéléséhez sorakoztatunk fel néhány tippet:

  • Sétálj egyet a vendégek megérkezése előtt, vagy mielőtt vendégségbe indulsz. De tehetsz egy kört a főétel és a desszert között is, ha van erre lehetőség. A szabadban érezd a friss levegőt, a talajt a lábad alatt, az izmok mozgását. Nézz körül és vedd észre környezeted és annak mindennapi csodáit.
  • Az asztal alatt vedd le a cipőd: talpad érje a talajt, és érezd, hogy le vagy földelve. Ez kifejezetten sokat segíthet élénk családi eszmecseréknél vagy kínos szünetek alatt.
  • Evés előtt becsüld meg, mennyire vagy éhes egy 10-es skálán. Ne várd meg az ünnepeket, ha ma elkezded, akkor szokássá válik. Evés közben, mikor a tányér felénél jársz, újra kérdezd meg a gyomrodtól, hogy mennyire éhes. A desszert előtt pedig harmadszorra is ellenőrizd az éhséged mértékét. Érezd át tested jelzéseit. Érezd, hogy vagy, csillapult-e az éhséged, és hogy ez milyen jelzésekkel jár. Esetleg van-e jelzés arra, hogy valami nem jó ? Hol van ez az érzés ? Milyen ez az érzés?
  • Ne felejtsd el, hogy a szem éhsége nagy lehet, mikor szépen megterített asztalon, gyönyörűen tálalt ételkavalkáddal kerül szembe. Egy üzenete van: még, még és még. Ezért nagyon fontos meghallgatni a gyomor üzenetét.
  • Lassíts! Amikor eszel, csak egyél. Amikor beszélsz, tedd le a villád, nézd a beszélgető társadat és figyelmed csak rá irányítsd. Meglátod, ez nem csak számodra lesz pozitív, hanem neki is jót fog tenni. Hiszen mind erre vágyunk : figyelemre, meghallgatásra, megértésre.
  • Amikor szedsz az ételekből, több lehetőséged is adódik : ha több fogás van (ezt érdemes evés előtt megtudni), akkor vagy válaszd ki a kedvenc ételed, és  csak azt edd, vagy művészien rendezd el a többfajta ételből szedett mini-porciókat tányérodon. Csodáld meg művedet, a színeket, a formákat, az árnyakat. Ha esetleg még éhes lennél, akkor szedj újabb miniadagokat tányérodra abból az ételből, amire még vágysz.
  • Ülj le egy olyan helyre, ahonnan jól át tudod tekinteni a történéseket, és képzeld el, hogy filmrendező vagy. Mindenki játssza a szerepét, és te kívülről, a kamerán keresztül figyeled a résztvevőket. « Anyós balról be, Nagypapa monológ indul, Karácsonyi zene effektekkel ki. »
  • Ne felejsd otthon egy nagy adag kedvességet és egy kis humort, ez nagyon sokat segíthet kritikus családi helyzetekben. Semmi nem esik jobban az ajkaknak, mint egy ízes mosoly.
  • Élvezd a tányéron lévő ételt, és a jelen pillanatot, és mindazt, amit ez nyújt.

Tudatosságban gazdag ünnepeket kívánok!

Szerző: Tamás Gabriella, táplálkozási tanácsadó

Karácsonyi tudatos étkezés

Karácsonyi tudatos étkezés

Mindfulness források