Meditációs zene

Ismerd meg a meditációs zenék hatását az agyra és engedd, hogy a hangmeditáció Neked is segíthessen! A hangmeditáció csökkenti a stresszt, általa felfedezheted a belső békédet, megerősítheted erőforrásaidat, javul kreativitásod, nő az önbizalmad.

A meditáció egy több ezer éves tudomány, amely az elme “edzésére” irányul. Csakúgy, ahogy sokan járunk konditerembe, fitness órákra, aerobikra, hogy eddzük a testünket, ezt képesek vagyunk megtenni az elmével is. Ennek az ősi tudománynak számos ága van, amelyek közül egyesek a relaxációra, belső életenergiára, légzésre, szeretetre helyezik a hangsúlyt, míg mások arra az egyhegyű tudatállapotra, amelyben létezve mindennapi életünk pillanatai élvezetessé válnak.

Meditáció, meditációs zene, meditációs zenék

Meditáció, meditációs zene, meditációs zenék

A meditáció számos vallásban gyakorolt tevékenység (hinduizmus, kereszténység, buddhizmus, taoizmus, iszlám, judaizmus, dzsainizmus és a pogány vallások) és legtöbbször egy belső irányt jelöl az elme szabályozására. Állapotaink tudatosítása mellett (például hogy dühösek vagyunk vagy félünk), használható valamilyen lelkiállapot fenntartására (például könyörület vagy szeretet). Olyan segédeszközök használhatóak hozzá, mint a rózsafűzér, a hindu mála, mantrák, különféle szent szótagok, vagy a zene. A meditáció segítségével elérhető a legfelsőbb tudatossági állapot, amelynek nincs tárgya: a meditációs folyamat eggyé válik a meditálóval és a meditáció tárgyával – semmi más nincs jelen, csak a tudatosság.

Meditáció és tudomány

A meditáció hatásaival egyre többet foglalkozik a nyugati tudomány is. Tudományos kutatások igazolják, hogy a meditáció javítja az immunrendszer működését, csökkenti a fájdalmat és a gyulladásos folyamatokat a sejtekben, növeli a pozitív érzelmek jelenlétét, csökkenti a szorongáststresszt, depressziót. Növeli a szociális és az érzelmi intelligenciát, az önkontrollt és az érzelmi szabályozást, megerősíti azokat az agykérgi területeket, ahol a figyelemközpontok helyezkednek el, javítja a memóriát, és növeli a kreativitást.

Hang meditáció

A meditáció számos formájában használnak hangokat vagy zenét a magasabb tudatállapotok elérésére, gyógyításra. Ennek legősibb példája a mantrák alkalmazása, vagy a tibeti hangtálak, gongok igénybe vétele a meditáció során.

Hangtálak - meditációs zene, hangmeditáció

Hangtálak – meditációs zene, hangmeditáció

A hangmeditáció egy integrált megközelítés, amely ötvözi az ősi ceremóniák, a keleti légzéstechnikák, és a nyugati vizualizációs gyakorlatok előnyeit az élő zene gyógyító hatásával.

Az élőzenés meditáció alatt speciális hangszerek szólalnak meg, amelyek hangja terapeutikus hatással bír: lehetővé teszi a résztvevő számára csapongó gondolatairól való lekapcsolódást és egy transzcendentális állapotba történő elmélyedést. Ebben az állapotban könnyebben elérhető a leválás többé már nem kívánatos szokásainkról és megerősíthetőek a pozitív mentális változások.

Meditációs zene

Az elő zenés hangmeditáció során felhangokban gazdag hangszereket használok, mint hangtálak, harangok, dobok, csengők, gongok. Ezeket a hangszereket ősidők óta használják gyógyításra és meditációra számos kultúrában.

Felhangok - meditációs zene, hangmeditáció

Felhangok – meditációs zene, hangmeditáció

Miért fontosak a felhangok? Az egyes hangszerek által kibocsátott hangok nagyon komplexek, gyakorlatilag végtelen mennyiségű különböző frekvenciának is felfoghatóak. Egy összetett hang komponensei az alaprezgés és annak felhangjai vagy harmóniái, melyek megadják az adott hangmagasság hangszínét. A hangszín az, amelynek segítségével meg tudjuk különböztetni mondjuk egy fuvola hangját egy hegedűétől, vagy két barátunk beszédét. Az alapfrekvencia általában jóval hangosabb és erőteljesebb, mint annak harmóniái. Ezeket a felhangokat lehet sokkal hallhatóbbá tenni a fenti hangszerekkel. Ebben a meditációs zenében a nyugati kiegyenlített hangolású hangszerek muzsikája helyett a természet valódi hangjaira, a 16. század előtt használt tiszta harmóniájára figyelhetünk.

Meditációs zenék hatása az agyra

Alexandre Tannous libanoni tudós, hangmeditációs mesterem kutatásaira támaszkodva mutatok be néhány EEG felvételt a meditációs zene hatásáról az agyra. Az első kép azt mutatja, hogy milyen jellegűek valakinek az agyhullámai a jobb és a bal agyféltekében a hangmeditáción való részvétel előtt. A többi felvétel az egyes hangszerek hatását mutatja, vagyis azt látjuk, hogyan változnak az agyhullámok különféle felhangban gazdag hangszerek hangjának hatására.

A vizsgálati személy agyának EEG felvétele meditációs zene előtt

A vizsgálati személy agyának EEG felvétele meditációs zene hallgatása előtt

A vizsgálati személy agyának EEG felvétele meditációs zene után - Koshi harangok

A vizsgálati személy agyának EEG felvétele hangmeditáció során – KOSHI HARANGOK

A vizsgálati személy agyának EEG felvétele meditációs zene után - hangtálak

A vizsgálati személy agyának EEG felvétele meditációs zene után – HANGTÁLAK

A vizsgálati személy agyának EEG felvétele meditációs zene után - dobolás

A vizsgálati személy agyának EEG felvétele meditációs zene során – DOBOLÁS

Hangmeditáció – hangszerek

Koshi harangok

Kalimba

Hangtálak

Vietnámi gong

A zenés meditáció felépítése

Az egyéni vagy csoportos élő zenés hangmeditáció elején rövid bevezetőt tartok a hang gyógyító tulajdonságairól, hogy milyen hatással van idegrendszerünkre, és bemutatom a hangszereket. Ennek az a célja, hogy a résztvevő tudatosabban élhesse át az azt követő utazást és hasznosabb eszköz lehessen számára.

A hangmeditáció további összetevői

  • Szándék, intenció
  • Környezet
  • Meditáció
  • Légzőgyakorlatok
  • Vizualizáció
  • Szóbeli vezetés a tudatosságra való megnyílásban
  • Ének
  • Felhangban gazdag hangszerek használata
  • Nyugodt hallgatás és figyelem

A zene gyógyító hatása

Dan Cohen szociális munkás egy amerikai kisvárosban. Egy iPod segítségével felfedezi a személyre szabott zene gyógyító erejét, miközben demens és Alzheimer kóros betegekkel foglalkozik.

Hangmeditáció

Tamás Katalin

Tamás Katalin

Csoportos és egyéni zenés meditációt, utazásokat tartok terapeutikus céllal Magyarországon és környékén magyar és angol nyelven, asszisztált formában is. Ha érdekel, keress telefonon egy személyes vagy Skype-os megbeszélésre, ahol tisztázhatjuk a részleteket.

  • Tamás Kata – jógatanár és terapeuta, zenész, kommunikációs tanácsadó
  • 30/364-0-364
  • info kukac jogapszichologia potty hu