Bevezetés a jóga gyakorlásába

Néhány alapgondolat arról, mikor, hogyan, miért is gyakorlunk jógát.

A jóga számomra az önismeret egy útja. Felfogásomban nem aerobik jellegű gyakorlás, nem arról szól, hogy mennyire tudsz lehajolni vagy kinyújtózni. Arról szól, hogyan tudjunk megismerni saját belső valónkat, így például gyakorlás közben a másokkal való összehasonlítás teljesen értelmetlen.

A jóga legfontosabb alapelve az AHIMSZÁ, a nem-ártás magunknak vagy másoknak. Megtanulunk megbízni saját testünkben, lélegzetünkben, megismerjük és feltérképezzük saját határainkat. Ha légzésünk rendszertelenné válik, valószínűleg túl messzire mentünk a gyakorlásban. Ilyenkor visszább veszünk az adott gyakorlat intenzitásából. A testünket barátságosan, szeretettel, elismeréssel kezeljük, és igyekszünk nagyon gyöngédek lenni.

Mire figyelünk még?

  • Figyelünk a természetes légáramlásra, amelyben nincsenek ugrások, megállások, hallható hang. Ez segít abban, hogy ne sérüljünk meg, így tudunk vigyázni magunkra.
  • Üres gyomorral gyakorlunk, minimum 2, de inkább 3 órával evés után.
  • Menstruáció idején, magas vérnyomás és szívproblémák esetén nem végzünk fordított gyakorlatokat, vagyis ahol a csípőnk feljebb van, mint a fejünk.
  • Deréktáji problémák esetén különösen fontos, hogy hallgass a testedre. Ha fájdalmat érzel, feküdj a hátadra, térdeidet húzd a mellkasodra, állad legyen behúzva, vállak és keresztcsont a talajon. Így pihenj.
  • A várandósság időtartalma alatt nem végzünk hátrahajlást, felfelé nyújtózást, fordított tartást, csípőkörzést, gerinccsavarást. Az ízületi és mirigygyakorlatok kiválóak ilyenkor és a legfontosabb: HALLGASS a testedre! Lazítsd arcizmaidat, ez segít lazítani a csípő izmait is. Gyakorold a rekeszizomlégzést, ez javítja a magzat vérellátását.