Asszertív kommunikációs tréning

Azt érzed, kihasználnak, mert nem tudsz nemet mondani vagy kiállni magadért? Elhiszed, hogy mások ügyesebbek és meggyőzőbbek, mint te? Zavarba jössz, ha megdicsérnek? Ha ezek előfordulnak Veled, egy asszertivitás tréning valószínűleg sokat tudna segíteni.

Mi az asszertív kommunikáció?

Az asszertív viselkedés, asszertivitás, asszertív kommunikáció azt jelenti, hogy nehéz érzelmi helyzetben is képesek vagyunk minden résztvevő igényeit elismerni. Meghallgatjuk a másikat és kifejezzük saját vágyainkat, igényeinket anélkül, hogy manipulatív, passzív vagy agresszív üzemmódba váltanánk.

Ez az egyetlen módja annak, hogy win-win szituációt, mindkét fél örömteli és építő fejlődését szolgáló helyzetet teremtsünk valamely korábban nehéznek tűnő körülmányből.

Hogyan segít kapcsolatainkban az asszertivitás?

  • Az asszertivitás hatékony és hiteles – respektáljuk a másikat és ez örömmel tölti el őket.
  • Választási lehetőséget kínálsz a másiknak, teret hagysz neki, nem fog védekezésbe vagy támadásba átmenni.
  • Modellként szolgálsz másoknak és lehetőséget adsz nekik arra, hogy ők is jól bánjanak magukkal.

Honnan tudod, hogy egyre asszertívebb vagy?

  • Többet kapsz abból, amit szeretnél.
  • Mások egyet nem értésük mellett is respektálják véleményedet.
  • Régebben komoly érzelmi reakciókat kiváltó szituációk nem tűnnek több olyan vészesnek.
  • Egyre jobban érzed magad a bőrödben.
  • Kevesebb szituációban leszel stresszes.
  • Képes leszel előrébb lépni életed fontos területein (munka, párkapcsolat, hobbi)
  • Egy kapcsolatban a másik fél nem érzi magát sértve vagy megtámadva általad.
  • Egyre többször érzed magad jól egy-egy nehéz beszélgetés után.
  • Könnyebb lesz másokkal minden fél igényeit kielégítő kapcsolatra lépned.

Asszertivitás lépései

Az asszertivitás egy tanulható, lépésekből álló folyamat.

1. A másik meghallgatása

Az asszertív komunikáció 3 lépése közül az első a másik meghallgatása. Ez magában foglalja az aktív és hatékony hallgatást, illetve a tiszta kérdések ismeretét. A Tiszta Kommunikáció tréning oldalán sok információ van ebben a témában, érdemes elolvasni.

Nem arról van szó, hogy megvárjuk amíg a másik befejezi a mondandóját és utána kezdünk beszélni. Itt tudatosan, minden figyelmünket  a másik félnek szentelve megpróbáljuk megérteni a másik embert. Ez nem jelenti azt, hogy egyetértünk vele, csak megpróbáljuk tisztázni a szituációt.

2. Önismeret

Az önismeret jelenti egyrészt azt, hogy ismerem saját jogaimat, például hogy tisztelettel bánjanak velem, meghallgassanak és komolyan vegyenek, kérjem azt, amire szükségem van, hibázzak, vagy gondolkodási időt kérjek.

Képes vagyok megőrizni belső nyugalmamat, bizalommal nézek egy nehéz beszélgetés elé is, ismerem negatív automatikus gondolataimat, hiedelmeimet, és tisztában vagyok azzal, hogy milyen területeken tudok fejlődni.

Ez egy hosszabb folyamat, aminek az alapjait tudjuk letenni a tréningen.

3. Önmagunk kifejezése

Az utolsó fontos asszertív kommunikációs elem természetesen az, amit mondunk. Ez a közlés optimális esetben teljes, azaz magában foglalja ezt a négy elemet:

  • megfigyelés
  • gondolat
  • érzelmek
  • igényeink, szükségleteink
3.1. Megfigyelés

Az aktuális szituáció leírása lehetőleg egy-két mondatban, objektíven, minél konkrétabban. Foglaljuk össze, hogy mi az, ami zavar, tömören, lényegre törően, és ne támadjuk a másikat.

  Az elmúlt két hónapban háromszor kértél tőlem 5-6 órányi munkát ingyen.

3.2. Gondolat

Azok a gondolatok, feltételezések, hiedelmek, amelyek a helyzet jelentőségét, kimenetelét, múltját mutatják be:

Ha ezt így folytatjuk, nekem nagyon nehéz lesz Veled továbbra is barátként bánni.

3.3. Érzés

Ha kimutatjuk érzéseiket, az nem a gyengeség jele, nem untatjuk velel a másikat. Sajnos az érzelmek akkor is kommunikálódnak a másik felé, ha nem mondjuk el őket, csak akkor áttekinthetetlen, kiszámíthatatlan, s a befogadót megzavaró módon. Mindenki jobban jár, ha képesek vagyunk elmondani, mi van bennünk.

Ennyi ingyen munka elvállalásával feldühítettem magam.

3.4. Igények, szükségletek

Az, hogy mit szeretnénk elérni, rajtunk kívül senki más nem tudja! Változás iránti igényünket, várakozásunk konkrétan fogalmazzuk meg.

  Ha ebben az évben szeretnél nekem hasonló jellegű munkákat adni, 5.000 forintos óradíjélrt tudom megcsinálni Neked.

Részletesebben erről itt: Asszertivitás alapok

Májusi asszertív tréning

A rákövetkező vasárnapi, budapesti Asszertív kommunikációs tréning időpontjai:

  • 2017. május 21., 10:00-18:00
  • Maximális létszám: 12 fő. A helyeket a regisztrációs díj beérkezése sorrendjében töltjük föl. Még 3 szabad hely van.
  • Helyszín: Budapest, XI, Bartók Béla u. 9., Serendo Consulting
  • Tanfolyam díja: 20.000 Ft két részletben (50% előleg + 50% a helyszínen).
  • RészletekAsszertív kommunikáció tréning

Díj és regisztráció

A kommunikációs tréning díja 2 részletben fizethető: 50% előleg + 50% a helyszínen.

  1. A regisztrációhoz utald a részvételi díj 50%-át a Tiszavasvári Tak.szöv. 68700054-10509483 sz. számlájára, Kata Bt. névre.
  2. Az utalást követően küldj egy emailt az info(@)tiszta-kommunikacio.hu címre, amiben benne van a neved, telefonszámod, számlázási címed.
    Ajándékutalvány elérhető!