A meditáció veszélyei

Sokat és sokan írtak már a meditáció áldásos hatásairól. Arról azonban kevesen, mik lehetnek az esetleges veszélyei. Ezt próbáltam csokorba gyűjteni.

Miért hasznos a meditáció?

A meditáció és a spirituális gyakorlás úgy általában azt gondolom, hogy egy felbecsülhetetlen értékű eszköz a teljesebb, boldogabb élethez.

Tudományos kutatások igazolják, hogy a meditáció javítja az immunrendszer működését, csökkenti a fájdalmat és a gyulladásos folyamatokat a sejtekben, növeli a pozitív érzelmek jelenlétét, csökkenti a szorongást, stresszt, depressziót. Növeli a szociális és az érzelmi intelligenciát, az önkontrollt és az érzelmi szabályozást, megerősíti azokat az agykérgi területeket, ahol a figyelemközpontok helyezkednek el, javítja a memóriát, és növeli a kreativitást.

Ha szeretnél bővebben olvasni arról, milyen hatása van a meditációs zenéknek, a hangmeditációnak az agyra, kattints ide: meditációs zene

És hogy néhány saját példát is hozzak: mióta meditálok jobb a rálátásom az életemre, bölcsebbnek érzem magam, és segített az önismeretemben is.

A meditáció veszélyei

Ugyanakkor a meditációnak és a spirituális életnek is lehetnek veszélyei. Ezekről a tudományos irodalomban és a neten is jóval kevesebb információ lelhető fel, mint a pozitív vonatkozásokról. Az egyértelműnek tűnik, hogy a meditáció nem önmagában “veszélyes”, hanem jellemzően csak kihangosítja, felerősíti a személyiségben egyébként is meglévő tendenciákat, nehézségeket, megdolgozatlanságokat.

1. Túlzásba viszed

Eleink rég megmondták: Jóból is megárt a sok. Ha azon kapod magad, hogy naponta legalább két alkalommal több mint egy órát meditálsz, egész napi teendőid a meditáció köré szervezed, turbánt kötsz vagy más spirituális ruhát öltesz utcára, szinte nem is jársz társaságba csak szanghára/spirituális összejövetelekre/mantraéneklésre és már a mosógép zakatolásából is a szó-ham mantrát hallod ki, akkor valószínű túlzásba vitted a meditációt.

2. Terápia helyett kezded el használni

Ha mentális problémád van, például depressziós vagy, függőségben szenvedsz (alkohol-, drog-, kapcsolatfüggőség), pénzügyi vagy párkapcsolati gondjaid vannak, ezeken a meditáció ideiglenesen tovább ronthat. Intenzív meditáció során lehetnek furcsa vízióid, hallhatsz ijesztő hangokat, vagy lehetnek soha nem tapasztalt testérzeteid. Ha a meditációt önismeretre használod kizárólagos módon, akkor szeretném Daubner Bélát idézni: “fejlődni csak reflektív kapcsolatban lehet“. Ezekben az esetekben mihamarabb kérj professzionális segítséget és csak mellette folytasd a spirituális gyakorlást. Vannak olyan terápiás módszerek, amelyek beépítik gyakorlatukba a keleti elveket, mint például az ahimszá-val dolgozó Metafora Terápia. A transzperszonális pszichológusok fel vannak készülve spirituális krízisek kezelésére is.

3. Hontalan leszel a szívedben

Nyugaton nem hiszem hogy ajánlatos lenne a Buddhizmust követni. A vallást megváltoztatni nem olyasmi, mint szakmát váltani. A lelkesedés idővel csökken és amint kevésbé vagy lelkes, hová jutottál? Hontalan lettél saját magadban.” – eddig az őszinte idézet a Dalai Lámától. Ha a váltásokat elég gyakran csinálod és kenguru módjára ugrálsz egyik tanításról a másikra, követed az egyik gurut, majd kezdesz el gyakorolni egy új könyv módszere alapján, csak azért hogy egy harmadik híres mestert hallgass meg a következő héten – hát ez elég gyorsan az összezavarodás állapotához vezethet.

4. Elveszted az érdeklődésed a világi dolgok iránt

Ha egyre kevésbé érdekel az evés, a sportok, az iskola vagy a munka, baráti összejövetelek, párkapcsolat, és ezek helyett a meditációban keresed az örömöt, és a megoldást, az nem biztos hogy jóra vezet. Nem vagyunk szerzetesek egy hegyi kolostorban. Itt éljük világi életünket, ahol feladatunk a világi és a spirituális élet kiegyensúlyozása, összhangba hozatala lehet. Vágyaid, ambícióid, kapcsolataid, individualitásod, aktivitásod, szenvedélyeid mind-mind értékes tulajdonságaid – becsüld meg őket.

5. “Nyugodt, kiegyensúlyozott, boldog vagyok!”

Ha folyamatosan az emelkedett boldogság, a megértő nyugalom és a kontemplatív szemlélődés állapotában leledzel, van esély rá, hogy elnyomod a negatív érzelmeidet. Mármint: ideiglenesen. Mert teljes mértékben és örökre ez az erőfeszítés nem járhat sikerrel és sok kárt tud okozni például pszichoszomatikus megbetegedések formájában. Nem kell tökéletesnek lenned: ugyanolyan törékeny és gyönyörű vagy tökéletlenségeiddel együtt, mint mindenki más. Ha már 10 éve meditálsz és még mindig dühbe gurulsz, az is teljesen rendben van. Ha nehéz, vagy félelmetes gondolatok jönnek fel a meditáció során, konzultálj a tanároddal, vagy egy hozzáértővel, akiben megbízol.

6. Elszállsz

Szorosan kapcsolódik a négyes ponthoz, de azért külön is leírom: a meditáció és a spirituális gyakorlás mellett ugyanilyen fontos az anyagi világhoz való kapcsolódás, a földelés. Amennyiben a jóga, meditáció, pszichológia, önismeret, spiritualitás abban segít, hogy meg tudd indokolni, miért nincs munkád, miért nincsenek mély emberi kapcsolataid, miért nem kielégítőek az anyagi körülményeid, akkor az leginkább a meneküléshez hasonlít. Itt az lehet a bátorság, ha az ember felveszi a kesztyűt és szembenéz e világi dolgaival. Sokat segíthet ha megpróbálod beiktatni mindennapjaidba az alábbiak valamelyikét: lovaglás, fürdőzés vagy úszás, a gyökércsakrára ható/sok dobbal és ritmussal átitatott tánc, kertészkedés, sütés, séta az erdőben, mezítlábas gyaloglás, lomi-lomi masszázs, vagy akár egy jó minőségű krémmel átsimogatni egész testedet.

7. Nem meditálsz

A 6+1-es pont a nem meditálás veszélye :) Mert hát sok potenciális probléma adódhat a meditálásból, de talán még több abból, ha nem használjuk ki az általa nyújtott lehetőségeket. Minden emberi tevékenységnek megvannak a maga veszélyei: egy egyszerű séta során is megtörténhet, hogy egy okostelefonját böngésző autós nem néz fel idejében, vagy dehidratálódunk, esetleg leégünk a napon. Egyszerűen csak informálódj, légy tudatában a veszélyeknek és tégy, ahogy a legjobbnak látod, ahogy a legjobb Neked abban az adott helyzetben.

Szerző: Tamás Kata