2 perces meditáció

A Himalájai Jóga Tradíció komoly hangsúlyt helyez a relaxációra, meditációra. Szvámi Véda mondta egyik előadása alkalmával: “Van egy gyakorlat, amelyet mindenkinek átadok, aki idejön, s nem elégedik meg azzal, amit eddig elmondtam, ez pedig a két vagy három perces meditációk gyakorlata. Végezd ezt nap folyamán többször: segít majd megtörni a külvilágból érkező lenyomatok behatásának folyamatát.

Következzen itt akkor a két perces meditáció gyakorlata.

Két perces meditáció

Minden 2-3 órában merülj el a belső csend állapotában 2 percre. Hogyan éred el a csend ezen állapotát 2 perc alatt?

  1. Ülj kényelmesen. (Ha ez nem lehetséges, akkor állj vagy feküdj kényelmesen.)
  2. Hunyd be a szemed, figyelmedet irányítsd a testedre és haladj végig elméddel minden egyes testrészeden és lazítsd el az egész tested. (Tudatosan, gyorsan, szisztematikusan.)
  3. Lazítsd el a homlokod.
  4. Érezd, ahogyan a levegő érinti az orrjáratokat.
  5. Lélegezz lassan, finoman, gyöngéden. Engedd el a görcsösséget, ne legyen hangja légzésednek. Csak hagyd folyamatosan áramlani, amint a kilégzés befejeződött, kezd el érezni, ahogyan megszületik belőle a belégzés és figyeld, ahogyan szünet nélkül egyik követi a másikat.
  6. Elmédet összpontosítsd a következő lehetőségek valamelyikére:
    a) Használd a személyes mantrád.
    b) Kilégzéskor a „Ham” és belégzéskor a „So” mantrára összpontosíts, engedd a „Ham So” és a „So Ham” gondolatot egybefüggő láncolatként áramolni.
    c) Válassz ki egy általad preferált Istenséget és meditálj a nevén.
    d) Ha nem hiszel egyik lehetőségben sem a fentiek közül, akkor csak számolj a légzéseddel: kilégzéskor 1, belégzéskor 2. Engedd az 1 és 2 gondolatát áramolni a légzéssel és ne az ajkaiddal, a nyelveddel, vagy hangosan számolj, csak gondolatban az elméddel.
  7. Válj tanúvá és figyeld ahogyan a légzés, az elme és a szavak gondolata egy sima folyamként áramlik.
  8. Az elméd egy áramló folyammá válik.
  9. Anélkül, hogy megtörnéd ezt az áramlást, lassan nyisd ki a szemed.
  10. Tudatosítsd elmédben, hogy a nap folyamán többször le fogod csendesíteni az elmédet ily módon.
  11. Bármit végzel elméddel rendszeresen, az elméd szokásává válik. Lehet hogy most még izgatott, de lassan a nyugalom és a béke válik majd természetévé. Különböző gondolatok megjelenhetnek. Ne légy dühös ezért. Legyél gyöngéd magadhoz és hozd vissza éberséged a koncentrációd tárgyára (mantra, légzés).Végezz 2-3 óránként 2 perceket. Ha otthon vagy, megteheted. Jó alkalmak ahhoz, hogy a 2 perces meditációt beépítsd a napi programodba, azok az időpontok, amikor egy új tevékenységet kezdesz vagy éppen befejezel valamit (pl.: étkezés előtt vagy után, tv nézés előtt vagy után…).Ha úgy érzed ez nem kivitelezhető számodra, akkor végezd olyankor, amikor sorban állsz a pénztárnál, ülsz a taxiban vagy állsz a buszon, vagy amíg a reklám megy a tv-ben. Legyél kreatív. Ez csak 2 perc.

Ha érdekel a zenés meditáció, a meditáció és a hangok kombinált gyógyító hatása, kattints ide: meditációs zenék.